onsdag 9 december 2009

En bokenkät

Snodde den från Ett hem utan böcker.

Vilken bok i dina hyllor har du haft längst?
Jag minns faktiskt inte. Har sålt undan en massa böcker på sistone så jag misstänker att några av mina äldsta har försvunnit på tradera. Men Den äldsta jag kan se från min plats i soffan är Fåraherdens dotter av Elizabeth Moon.

Vad… läser du just nu? läste du senast? ska du läsa sedan?
Just nu läser Ghost hunter av Michelle Paver. 6:e och sista delen i Chronicles of Ancient Darkness. Har bara hunnit ett kap in i boken so far. Innan den så läste jag Du tillhör mig av Nicci French. Den var bättre än förväntat måste jag säga. Vet inte om jag kommer läsa så mkt mer av förattarna dock då jag har fått intrycket av att alla deras böcker är mer eller mindre samma story om och om igen. Nästa bok i listan är nog antingen Steel Remains av Richard Morgan eller The Blade Itself av Joe Abercombie.

Vilken bok verkade alla utom du gilla?
Har inte mycket till övers för varken Eddings eller Tolkiens böcker och brukar bli lynchad när jag berättar det för folk. Sen så har vi hela Twilight serien. Har inte läst böckerna, vill inte läsa böckerna, och jag kommer inte läsa böckerna. Ser man något brunt och rykande på marken så böjer man sig inte ner för att smaka, oavsett hur mycket alla andra intygar att det är chokladpudding.

Vilken bok intalar du dig själv att du ska läsa?
Nionde grottan av Jean M Auel. Läste de tidigare böckerna när jag var yngre men har aldrig kommit till skott med den. Av någon orsak så har jag fått för mig att jag isf måste sträckläsa alla de tidigare i serien innan jag ger mig i kast med den sista.

Vilken bok som kommer ut inom ett år kommer du prioritera att läsa?
Inte vad jag kan komma på. Jag fungerar inte riktigt på det viset. Har inte riktigt koll på kommande böcker för 2010. ;/

Sista sidan: läser du den först, eller väntar du tills det är dags?
Nej!?! Varför skulle man vilja det??

“Författarens tack”: slöseri med papper och bläck, eller intressant?
Jag har lite tvångsbeteende när det kommer till författarens tack och kan helt enkelt inte hoppa över det :(
Ibland önskar jag att de inte fanns där, likaså comments about the author, och praise for "insert författares namn" other books. Men skriver jag själv något så finns där nog en lång lista med folk jag vill tacka. xD

Vilken karaktär skulle du vilja byta plats med?
Någon av mina egna tror jag. *rodnar*

Vilken/vilka författare, som du inte redan har läst, vill du läsa?
Joe Abercombie, Richard Morgan, J.V Jones, Stephen Erikson m.fl.

Vilken/vilka böcker i dina hyllor har du haft sedan du gick i skolan?
Jag går fortfarande i skolan. x3

Vilken/vilka böcker har fått följa med dig på flest resor?
Tar inte med mig böcker när jag reser. Bara massa extravikt i ryggsäcken. Kanske köper jag en bok på flygplatsen på vägen hem men det blir sällan att jag läser den.

Fanns det någon obligatorisk läsning som du hatade i skolan, men som visat sig vara riktigt bra tio år senare?
Nej. Jag och mina lärare har fortfarande inte samma smak. xD

Stephen King eller Anne Rice?
*rycker på axlarna* Inget stort fan av Rice, inget stort fan av King. Är dock väldigt nyfiken på Kings Dark Tower serie.

Begagnade eller sprillans nya böcker?
Det beror på boken. Finns ibland en viss charm med begagnade böcker men jag älskar nya böcker. Hur de känns, hur de luktar och hur de "låter".

Har du sett en film som visade sig vara bättre än originalet, det vill säga boken?
Inte vad jag kan komma på. Tycker förvisso bättre om sagorna i många Disneyfilmer än orginalen. Lilla sjöljungfrun t.ex. :D

Finns det någon vars boktips du alltid lyssnar på?
Not really. Brukar välja mina böcker på ren magkänsla.

Rekommendera en bok eller en serie:
Paksenarrion triologin är väldigt mysig. Gillar starka Jean d'Arc karaktärer, även om sista delen är si sådär. Annars så är Michelle Pavers Chronicles of Ancient Darkness väldigt bra. De riktar sig förvisso till barn/ungdom, men de är de första böckerna av arkeologisk karaktär som jag som historiker/arkeolog inte sitter och spyr galla över. :D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar